Geschiedenis Gazelle
Gazelle is een iconisch fietsenmerk. Het merk heeft een rijke geschiedenis vol met innovatie, design en duurzaamheid. In deze blog zullen we de geschiedenis van het bedrijf bespreken, welke belangrijke mijlpalen er zijn bereikt en hoe het merk is ontstaan.
Hoe is Gazelle ontstaan?
In 1892 importeerde Willem Kölling, die op dat moment werkzaam was als postbeambte bij de Posterijen te Dieren, zijn eerste rijwiel en verkocht deze – inclusief rijles – aan een klant. Hij zag potentie in het toen opkomende fenomeen ‘fiets’ en vond in zijn vriend Rudolf Arentsen, een smid, een compagnon. In eerste instantie richtten ze zich op de verkoop van fietsen uit Engeland, reparaties en de handel in fietsonderdelen. Willem nam het administratieve en commerciële werk voor zijn rekening, terwijl Rudolf verantwoordelijk was voor de technische aspecten. Hun bedrijf werd genaamd ‘Arentsen & Kölling’ en deze afkorting was zichtbaar op de eerste balhoofdplaatjes.
Het belang van reclame
Willem zag al vroeg in dat reclame en netwerken, waaronder het hebben van agenten, van groot belang waren. Om deze reden werden ze in 1894 lid van de ANWB. In februari 1895 hadden ze een stand op de rijwieltentoonstelling (later RAI) waar ze 22 Conqueror en Encore rijwielen tentoonstelden.
De zaken gingen voorspoedig en in 1897 nam Willem ontslag bij de Posterijen. Hun bedrijf vond onderdak in een schuur aan de Kerkstraat in Dieren, waar ze nu ook zelf fietsen gingen bouwen.
De oudste nog bestaande Gazelle fabriek
Al snel werd dit onderkomen te klein en in 1902 kochten de mannen een stuk grond, waar ze een fabriek lieten bouwen op de huidige locatie. Dit maakt Gazelle de oudste fabriek in Nederland waar fietsen worden geproduceerd op dezelfde plek.
Advertenties
In 1900 werd de naam Gazelle voor het eerst gebruikt in een personeelsadvertentie. Volgens het verhaal was het tijdens een wandeling over de Veluwe dat Willem een reebok zag oversteken en getroffen werd door zijn souplesse. Bij thuiskomst vond hij in een encyclopedie een afbeelding van een gazelle, die de termen sierlijk, sterk en snel belichaamde. Vanaf 1902 werd de naam Gazelle gebruikt voor hun fietsen, maar het werd pas later, in 1907, officieel geregistreerd als merknaam.
Het einde van het compagnonschap
In 1905 gaan Willem Kölling en Rudolf Arentsen uit elkaar, maar de reden hiervoor is niet duidelijk. Rudolf krijgt 50.000 gulden en Willem krijgt de grond, gebouwen, machines en voorraden, samen met het recht om de naam ‘Arentsen & Kölling’ te blijven gebruiken. Er is geen oprichtingsakte opgesteld destijds. Willem kan het werk niet alleen aan en vraagt zijn broer Hendrik om de leiding van het bedrijf op zich te nemen, die van huis uit verkoper is. In 1912 wordt neef Jan Breukink ook gevraagd om te helpen in de groeiende onderneming. De N.V. Gazelle Rijwielfabriek v/h Arentsen & Kölling wordt opgericht op 11 juni 1915, waarbij Willem, Hendrik, hun zus Jo Kölling en Jan Breukink de vennoten zijn. Samen met het personeel en de agenten leggen het trio en de familieleden het fundament voor de groei en bloei van Gazelle tot een van de grootste fietsfabrikanten in Nederland.